четвер, 22 березня 2018 р.


                                                  У Р О К                                             (слайд 1.)
ТЕМА         ХІМІЧНІ  ВЛАСТИВОСТІ  КИСЛОТ.  ДІЯ НА ІНДИКАТОРИ.
МЕТА           – сформувати уявлення про фізичні та хімічні властивості кислот;
– сформувати уявлення про особливості та умови взаємодії кислот з металами, основними оксидами та основами, солями;
– ознайомитись з особливостями дії кислот  на різні індикатори; 
– сформувати вміння застосовувати ряд активності металів для прогнозування можливості перебігу хімічних реакцій;
– розвивати навички складання хімічних рівнянь реакцій;
– продовжити роботу над закріпленням правил техніки безпеки під час роботи з кислотами;
– розвивати логічне та образне мислення учнів, уміння порівнювати, узагальнювати, виділяти головне;
– розвивати вміння спостерігати та робити висновки;
– виховувати бережливе ставлення до хімічних реактивів, інтерес до хімії.
Обладнання:  періодична таблиця елементів Д.І.Менделєєва, таблиця «Розчинність кислот, основ та солей у воді», «Електрохімічний ряд напруг металів», картки самоконтролю, мультимедійний проектор, ноутбук, презентація Power Point, картки із завданнями, комп’ютерна програма «Віртуальна хімічна лабораторія».
Базові поняття та терміни:  кислоти, фізичні та хімічні властивості, індикатори, реакції заміщення, обміну та нейтралізації, ряд активності металів.
Методи навчання: пояснювально-ілюстративні – бесіда, розповідь; наочні – демонстрації; практичні – виконання вправ; інтерактивні; репродуктивні, частково-пошукові, творчі, ігрові.

ТИП УРОКУ                    комбінований.

ХІД УРОКУ             І.  Організаційний момент.
У гарний день та добрий час я рада бачити вас у гарному настрої та доброму здоров'ї.  Сьогодні на вас чекає багато нового та цікавого.
        Як сказав видатний педагог Йоганн Генріх  Песталоцці,           (слайд 2.)                                                   
«Мої учні дізнаватимуться про нове не від мене, вони відкриватимуть це нове самостійно; моє основне завдання  — допомогти їм розкритися».                                              
        Отже, я покладаюся на ваші здібності, ваш розум, ваше мислення.
На початку уроку, хочу запропонувати вам пригадати зміст цього слова –
                                              « у р о к »,            
а, можливо, і щось додати від себе…            Отже. Сьогодні ми повинні бути                                          
            У– уважними, …..
            Р – розумними, розсудливими, ……..
           О – організованими, обдарованими, оригінальними, …….
           К – кмітливими, комунікабельними, креативними, ….
Дуже добре. Сподіваюсь, саме такі якості ви нам сьогодні і продемонструєте.
А зараз пропоную повторити домашнє завдання.
                             ІІ. Актуалізація опорних знань
                       ► Мозковий штурм.         (Закінчити речення):
– Речовини – це…..
– Всі речовини складаються  з ……..,  а молекули з……
– В залежності від складу молекули  речовини можна розділити на дві групи…..
– Прості речовини – це…….
– Складні речовини – це…..
 Більшість речовин можуть вступати у взаємодію з іншими речовинами
– Взаємодія речовин називається ………
– Хімічна реакція, в результаті якої з двох або більше речовин утворюється одна нова речовина, називається реакцією …….
– Реакція розкладу – це……….
– Всі неорганічні сполуки діляться на чотири групи………
– Кислоти – це …
– Кислоти класифікують за наявністю Оксигену в складі молекули на………
– Кількість атомів Гідрогену в складі молекули вказує на……
– За основністю кислоти поділяють на …..
– Основність кислоти вказує на………                                              
                       ► Гра «Хто зайвий?»
а)   HСl,     H2CO3,    HNO3,     Na2O,    H3PO4 ;             
б)  H2SiO3,     H3PO4,    CaO,    H2SO4,       H2S ;
              А тепер трохи переінакшимо нашу вправу.
                       ► Гра «Що спільного?»
а)  HСl,   HBr,   HNO3,    HClO4 ;             б) H2SiO3,     H2SO4,     H2CO3,    Н2S.

                              III. Мотивація пізнавальної діяльності
                       Перед учнями ставляться проблемні питання:
  Чи можна метали розчинити у кислоті?  
  Чому золоті прикраси «не бояться» води і як вони відносяться до кислот?
Учні висловлюють свої думки. Вчитель вказує на те, що всі відповіді на ці питання ми отримаємо сьогодні на уроці.
                                 IV. Вивчення  нового матеріалу.                             (слайд 3.)
Для того щоб зрозуміти, що таке кислоти, яке місце вони посідають серед інших речовин, який взаємозв’язок існує між різними речовинами в природі, необхідно знати не лише їхній склад, але й вивчити хімічні властивості. Саме сьогодні на уроці ми разом з вами і спробуємо визначити, які хімічні властивості характерні для кислот.
Але, вивчаючи кислоти, ми обов’язково мусимо враховувати той факт, що кислоти – дуже їдкі речовини.
Перш ніж кислоти вивчати, добре слід запам’ятати,
Що кислоти    не бувають без роботи…..
Все руйнують, всюди шкодять – шкірі, одягу, природі…
Щоб не скоїть собі  шкоди, бережемо від них води…
Обережним будь, обачним, бо помилок не пробачать.
Агресивні та їдкі, як вогонь вони пекучі.                                                                         Підкоряють навіть сплави….  Кислота – не для забави !
Отже,  Під час роботи з кислотами слід дотримуватися   запобіжних заходів:                                       
– зберігати кислоти можна лише у витяжній шафі, в добре закритій посуді;
– відкривати пляшку з кислотою можна лише ввімкнувши витяжку;
– працювати  з кислотами можна лише в спеціальному одязі (халаті) і захисних рукавичках;
– змішуючи кислоту з водою, слід додавати кислоту у воду (ні в якому разі не навпаки).
– якщо крапелька кислоти потрапляє на шкіру, необхідно відразу ж промити шкіру проточною водою, поки не перестане пекти, потім промити розчином питної соди й звернутися до лікаря;
– у разі потрапляння кислоти в очі необхідно промити їх великою кількістю води і негайно звернутися до лікаря.
                                       Хімічні властивості  кислот.                     (слайд 4.)
Вивчаючи фізичні властивості кислот, ми дізнались, що кислоти – здебільшого безбарвні рідини. Нюхати їх не можна – забороняють правила особистої безпеки… Тоді як же ми можемо дізнатись, до якого класу неорганічних сполук належить речовина, з якою ми будемо працювати ???  Як пересвідчитись, що хімічна реакція відбулась і утворилась нова речовина, а не та сама кислота, яку ми взяли для реакції ???
Для цього у природі існують такі речовини, що поводяться як хамелеони – змінюють своє забарвлення залежно від середовища, в яке вони потрапили.
У дивній країні  Хімії  такі «хамелеони» називають   індикаторами.                               Найпоширенішими серед них є    лакмус,     метилоранж   і    фенолфталеїн. Як же вони працюють?
                               Дослід 1.    Дія кислот на індикатори                       (слайд 5.)   
                       Зміна забарвлення індикаторів заноситься в таблицю.
 І н д и к а т о р и                                    Забарвлення в розчині кислоти
Лакмус                                                           Червоний                                                     Метилоранж                                                  Рожевий                                           Фенолфталеїн                                                Безбарвний
Учні заповнюють табличку у робочому зошиті                                   (слайд 6.)

А тепер давайте повернимось до питання:
                           «Чи розчиняються метали у кислотах?»
                            Дослід 2.      Взаємодія кислот з металами.                (слайд 7.)
Метал         Виділення водню, енергійність                Рівняння хімічної реакції
   Mg         Магній енергійно реагує з кислотою                Mg + 2HCl = MgCl2 + H2↑
   Zn          Цинк дещо повільніше реагує з к-тою              Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2↑
   Cu               Мідь не реагує з кислотою                                 Cu  +  HCl 
                  Отже, як бачимо, кислоти реагують з металами.
В результаті реакції атом металу витісняє  атом Гідрогену з молекули кислоти (складної речовини), при цьому, сам займає його місце в складі цієї  молекули,  утворюючи нову, зовсім іншу складну речовину. Тобто,  відбувається  заміщення  одного з атомів складної речовини атомом простої речовини.
                Така реакція так і називається    реакцією заміщення.        
Реакція заміщення – це реакція між простою й складною речовинами, в результаті якої  атоми простої речовини заміщують  атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту й нову складну речовини.
                                          ВИСНОВОК:                                                    
Кислоти взаємодіють з металами. Взаємодія відбувається по типу реакції заміщення.  В результаті реакції утворюється   сіль   і виділяється   водень.
Але, як показують досліди, не всі метали однаково активно реагують з кислотами… а деякі взагалі не вступають в хімічну взаємодію з ними.
Яким же чином, в такому випадку, ми можемо дізнатися чи буде певна речовина взаємодіяти з кислотою…, а якщо буде, то наскільки активно….
Цю проблему було вирішено експериментальним шляхом.                (слайд 8.)
Російський вчений, хімік Микола Миколайович Бекетов на основі даних хімічних дослідів розмістив  всі метали, за їх активністю заміщення Гідрогену в кислоті, в один ряд.
Цей ряд так і називається –  витискувальним рядом металів, або рядом активності металів              (підручник, стор. 59)
Li, K, Ba, Ca, Na, Mg, Be, Al, Mn, Cr, Zn, Fe, Ni, Sn, Pb,  (H),  Cu, Ag, Hg, Pt, Au.
Метали, що розташовані в ряді активності до Гідрогену  (ліворуч), будуть вступати в реакцію з кислотами, а ті метали, які знаходяться після Гідрогену (праворуч) – з кислотами не реагують.
– Де в цьому ряду розташована мідь?
– Чи буде мідь вступати в реакцію з розчином кислоти?
– За яким типом хімічних реакцій відбувається взаємодія?
– Що утвориться в результаті хімічної реакції?
– Як поведуть себе золото та срібло по відношенню до кислот?
Незалежно від розташування елемента в ряду активності металів, з кислотами взаємодіють основні оксиди.
             – Які оксиди називаються основними ?
                 Дослід 3. Взаємодія з основними оксидами.                   (слайд 9.)
                                              CuO  +  H2SO4  =  CuSO4 +  H2O.
Отже, кислоти реагують з основними оксидами.
 Зверніть увагу, під час реакції дві складні речовини обмінюються своїми складовими частинами ( атом Купруму з купрум (ІІ) оксиду і атом Гідрогену з сульфатної кислоти обмінялись місцями).
Реакції між двома складними речовинами, в процесі яких вони обмінюються своїми складовими частинами, утворюючи дві нові складні речовини, називаються                         реакціями  обміну.
                              Дослід 4.   Взаємодія із солями.                              (слайд 10.)
Кислоти взаємодіють із солями за умови, що серед продуктів реакції утворюється осад або газ.                 (Хімічні властивості солей будуть вивчатися пізніше).
                                BaCl2 + H2SO4 = BaSO4 + HCl   
– До якого типу хімічних реакцій можна віднести це перетворення?
                                 Дослід 5. Взаємодія з основами.                           (слайд 11.)
                                     CH3COOH + NaOH = CH3COONa + H2O
                                                NaOH  +  HCl  =  NaCl + H2O
– До якого типу хімічних реакцій можна віднести це перетворення?
Так, ця реакція також належать до реакцій обміну. Але, у разі взаємодії кислот з лугами ( двох їдких речовин), утворюється сіль, що не відноситься до їдких речовин, і вода (абсолютно нейтральна речовина). Такі реакції ще називають                    реакціями    нейтралізації.
По суті, реакції нейтралізації – це різновид реакцій обміну, але в хімії, як правило, їх виділяють в окрему категорію, і взаємодію між кислотами і лугами, в результаті якої утворюються сіль і вода, називають саме  реакцією  нейтралізації.
Пропоную переглянути ще одне відео, що демонструє хімічну взаємодію кислот з гідроксидами.
                                    Ca(OH)2  +  H2CO3 = CaCO3 + H2O.                          (слайд 12.)
А тепер, я хочу запитати: «Вас ніщо не збентежило в цьому відео? Не викликало запитання? Не спонукало замислитись?».
– Чому, на вашу думку, кислоту налито в пляшку з під мінеральної                   газованої води?                                        (пригадайте як утворюються кислоти…)
Отже, розчини деяких кислот людина може вживати в їжу – оцтова кислота, лимонна кислота, аскорбінова кислота…
– Які ще асоціації викликає у вас слово «кислота» ?
«Кислотний дощ».
Так, недбале ставлення до викидів  підприємств, особливо хімічних, призводить до забруднення атмосфери. Під час дощу  шкідливі речовини, що опинились в повітрі, можуть розчинятись у воді, утворюються опади, здатні отруїти все навкруги – воду, землю, рослини, тварин і людей….  
«Музика».                      
 Деякі при слові «кислота» починають думати про музику. І дійсно, таке музичне напрям існує. Кислотна музика з’явилася внаслідок захоплення молоді кислотними наркотиками (ЛСД, екстазі і т. ін.), тому кислотну музику в нормальному стані дуже складно сприймати – вона роз’їдає мозок, давить на вуха і довго її звучання витримати, просто, неможливо. Ця музика була дуже популярна в 90-ті роки. Зараз її актуальність набагато знизилась, що не може не радувати.
Цікаво знати.
 Не лише люди, а й тварини і, навіть, рослини використовують властивості кислот у своєму житті.                                                                     (слайд 13 –15).
Знання з хімії стали в пригоді таким, здавалося б далеким від природничих наук фахівцям, як експерти з живопису і антиквари.                      (слайд 16).

                                V.  Закріплення набутих знань і навичок.   
– Що таке індикатор?
– Які реакції називаються реакціями обміну?
– Що таке реакція нейтралізації?
                                            Тестові завдання:
– Якщо метали розташувати за зменшенням активності, то такий ряд називають...
     а) витискувальним;        б) металевим;         в) розчинним;          г) хімічним.
– Для виявлення кислот у розчинах використовують:
     а) індикатори;       б) метали;          в) неметали;           г) оксиди.
– Реакції заміщення  - це реакції, в яких...
         а) атом одного елемента простої речовини витискує атом іншого елемента зі складної речовини;
         б) декілька атомів міняються містами;
         в) дві речовини обмінюються своїми частинами
                                                   *  Гра «Лото»
Необхідно підібрати продукти реакції на окремих картках і приклеїти їх до відповідних реагентів реакції.
Fe + HCl →                         ZnO + HNO3 →                     Ba(OH)2 + H2SO4 →
          Ba SO4         FeCl2            Н2О        Н2            Н2О          Zn(NO3)2


Немає коментарів:

Дописати коментар