четвер, 22 березня 2018 р.


ПОЗАКЛАСНИЙ  ІНТЕГРОВАНИЙ  ЗАХІД

                                   « Х І М І Я     П Л Ю С »

М       МЕТА                Розвиток уявлень і понять учнів про науку хімію та її     зв’язок з іншими науками.

            Цілі і завдання – розвиток пізнавальної цікавості учнів;              
                             сприяти посиленню мотивації до вивчення хімії;
                             – формувати вміння використовувати знання, отримані при   вивченні інших дисциплін;
                             – розвивати навички рефлексивної самостійної діяльності учнів, їх соціальні компетенції;
                             – вдосконалювати вміння працювати в команді, виховувати культуру спілкування

План заходу
       поділ учасників на команди;
       оголошення складу журі;
       ігри, конкурси, змагання;
        підведення підсумків.


                              Хід заходу: 
                   Добрий день, шановні дев’ятикласники!
                   Добрий день, шановні гості !
Ми щиро дякуємо вам за те, що ви знайшли час і можливість, а головне, виявили бажання бути присутніми на нашому заході.
Сьогодні в нас  – інтелектуальна гра, і я хочу почати її такими словами:
               Хімія - цариця нині, бо без неї - нікуди.
Носим ми тканину з нафти і п'ємо компот з води.
І таблиця, всім відома, потихесеньку зроста.
Знати хімію - всім треба, хоч наука й непроста.
Отже, ми проводимо інтегрований захід, який так і називається «Хімія плюс». Ну, хімія – зрозуміло. Сьогодні хімія настільки впевнено почувається у різних сферах нашого життя, що не згадувати про неї просто неможливо: 
– купуємо продукти харчування – оцінюємо склад, барвники добавки (хімія);              – купуємо одяг – співвідношення натуральних і синтетичних (хімія) матеріалів;         – вибираємо миючі засоби (хімія), засоби гігієни(хімія), ліки(хімія), будматеріали (хімія), іграшки для дітей……      (Учні допомагають складати перелік).
Але… до чого ж тут  плюс ?
А річ у тім, що хімія так нерозривно зв’язана з нашим життям саме тому, що вона нерозривно зв’язана, практично, з усіма науками, які нам відомі. У наявності цього зв’язку ми з вами сьогодні матимемо змогу зайвий раз пересвідчитись.
 Але давайте спершу  пригадаємо, з чого все починалось   (відповідають учні)…                                   Так, звичайно – з вивчення хімічних елементів.
 Сьогодні деякі з них завітали до нас в гості, і хочуть розповісти дещо  про себе. Але ж хімія – наука загадкова і її представники – хімічні елементи – теж люблять загадувати загадки… тож вам доведеться ще впізнати їх:
 Я отруйний газ зелений. Дивні звички є у мене
Всім задуху дарувати і мікробів убивати.
Різнокольоровий килим після мене стане білим.
Родичів відомих маю: сіль, що миттю вибухає,
П'ять кислот, вапно...     Доволі.
 Я живу в кухонній солі…    Чую відповідей хор,
Що моє імення....                              (Хлор)                             (Слайд 4)
Я метал м'який, та знайте: до води не підпускайте,
Бо у неї опущусь, до поверхні піднімусь,
Пробіжуся і зникаю, газ доверху випускаю.
А ще чую звідусіль: «Поклади у страву сіль!»
Сіль кухонну, бо із нею здавна ми були ріднею.
                                                                   (Натрій)            (Додаток 1, слайд 5)
Я в сполуках органічних і у газах вулканічних,
Утворив найлегший газ, що горючий водночас.
У небесную блакить зонд зі мною полетить.
Як зустрінусь з киснем, враз вибух — це гримучий газ.
Потекло щось? Не біда. Це з'явилася вода.
Я й відновник добрий теж. Й в космосі мене знайдеш!
                                                               (Гідроген, водень)         (Додаток 1, слайд 6)
Я срібляста, я рухлива, та, по правді, нещаслива.
З киснем стрінусь — червонію, дуже я ніяковію.
Незлюбили мене люди, зло в мені вбачають всюди.
Розіллюсь — зберуть ущерть, бо мої пари — то смерть,
Їм не стану докоряти, спробую допомагати.
Й добру маю я натуру – міряю  температуру.
                                                              (Меркурій, ртуть)                  (Додаток 1, слайд 7)

А тепер почнемо наше змагання:
                                    ПЕРШИЙ     ТУР.
                             « Хімія  плюс  математика »
             Командам необхідно обчислити молекулярні маси сполук
                                                            (написання формули – 2бали,   обчислення молекулярної маси – 3бали).
         Перша  команда:                                   Друга  команда:
  ортофосфорної  кислоти (            кремнієвої  кислоти ( ),
перманганату калію (                  гідрокарбонату натрію ( ) 
                                                       
Поки учасники цього туру змагань займаються розрахунками,  я пропоную вам дослід, який називається «Чарівний глечик»:
                              для досліду необхідно 5 хім. склянок і непрозорий глечик:                                                                               1-a склянка   – 10-12 мл гідросульфату натрію Na2HSO4 ;                                                                                                         2-a склянка   – 10-12 мл карбонату натрію  Na2CO3 ;                                                                                                                                3-я склянка – кілька крапель фенолфталеїну;                                                                                                              4-  і  5- склянки – для ефективності досліду.    
У кожну склянку додати по 1мл води, щоб розчинились солі.      У глечик налити води з крана.    У кожну склянку прилити води з глечика.                                                                                              Потім з усіх склянок, крім першої, вилити вміст у глечик.                                                                    Потім знову розлити воду з глечика у склянки            (вода буде забарвлена в малиновий колір) Потім вилити вміст усіх п’ятьох склянок в глечик.                                                                                        Через деякий час розлити воду з глечика по склянкам (вода знов стане безбарвною).   Na2CO3 в результаті гідролізу утворює лужне середовище, тому розчин фенолфталеїну забарвлюється в малиновий колір. Розчин NaHSO4 має кисле середовище – фенолфталеїн знебарвлюється.

                                              ДРУГИЙ     ТУР.
                                 « Хімія  плюс  література »
Ведуча роздає командам листівки з віршами, де замість крапок необхідно вставити назви металів.
                                                                (кожна правильна відповідь – 2бали)
            Перша  команда:                                     Друга  команда:
И железная лопата                                    Здесь в дробильнях, бункерах,
В каменную грудь,                                    В жаровнях железных пугал,
Добывая…(серебро )и злато                     Превращаются во прах
Врежет страшный путь.                             Известь,...(марганец) и уголь.
                ( М.Лермонтов)                                                 (П.Антокольский)

         Перша команда:                                        Друга команда:
За окошком в белом инее                          Торговали мы булатом
Лежат поля из …(алюминия.)                    Чистым…(серебром) и златом.
                    (А.Вознесенский)                                                    (А.Пушкин)
              
  Хто відгадає швидше?              (команді-переможцю 2бали)

Семь металлов создал свет
По числу семи планет.
Дал нам Космос на добро
(медь)…, железо, серебро,
Злато, (олово)… , свинец,
Кто назвал всех – молодец.
                               (Н.Морозов).

                              Хто більше?              (команді-переможцю – 2бали)
Назвіть літературні твори або літературних героїв в назві яких фігурують назви хімічних елементів або речовин:        («Мідний вершник», «Золотий ключик», «Малахітова скринька», «Гранатовий браслет», «Діамантова рука», «Хазяйка Мідної Гори», Олов’яний солдатик…)             

                                          ТРЕТІЙ    ТУР.
                                   « Хімія  плюс  біологія »
                                                          (кожна правильна відповідь – 2бали)
1.Відкинувши три літери підряд в назві ссавця (хижак), отримаємо назву хімічного елемента.                                                    (Ведмідь)
2.Назвіть хімічний елемент, назва якого співпадає з назвою соснового лісу.                                                              (Бор)
3.В назву якої, важливої для життя рослин  сполуки (надає рослинам зеленого кольору), входить назва хімічного елемента?      (Хлорофіл)

4.Недостача якого хімічного елемента в організмі людини призводить до карієсу зубів?                                                                       (Фтор)                       
5.В назву якого хімічного елемента входять назви двох тварин?
                                                                                                       (Мишьяк)
6.В назву якого хімічного елемента входить назва хвойної рослини?
                                                                                                      (Нікель).
                 
                             ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

Давні  греки говорили : «Хочеш бути здоровим – бігай. Хочеш бути     красивим – бігай.  Хочеш бути розумним – бігай.» Отже, фізичне розминка – гра    «Пишемо скакалкою»:
Учасник стрибає на скакалці 5раз, за цей час капітан команди-суперника називає хімічний елемент . Учасник гри на підлозі складає із скакалки символ  названого елемента .     
                              
                                    
                                   ЧЕТВЕРТИЙ    ТУР.
                                   « Хімія  плюс  фізика »
             (здогадайтесь, про що йдеться в наступних віршах)
                                                            (кожна правильна відповідь – 3бали)
Он бежит по проводам, он бывает тут и там,
Свет зажег, нагрел утюг, он, конечно, лучший друг.
Если в атом он попал, то, считай, почти пропал –
Он с утра и до утра носится вокруг ядра.                             (электрон)

Очень положительный, с массою внушительной,                                                   А таких как он – отряд, создают в ядре заряд,                                                          Лучший друг его – нейтрон.                                                                          Догадались? Он – ……                                                            (протон)
Зарядом я похвастать не могу,                                                                        А потому сижу в ядре и ни гу-гу,                                                                             А то еще подумают – шпион…                                                                                        А я – нейтральный, и зовусь – ……                                       (нейтрон)


Дослід «Дивні чорнила» : в хімічну склянку додати 30-50 мл води,                                    кілька крапель йоду в KI,         1-2мл розбавленої HCl,                    0,5мл розчину крохмалю.
Рідина забарвлюється в синій колір. Якщо склянку нагріти – розчин знебарвлюється.   При охолодженні – знов забарвлюється.
                                   
                                   
                                      П’ЯТИЙ ТУР.
                               «Хімія  плюс  географія »

                                                          (кожна правильна відповідь – 3бали)

1.Назвіть хімічний елемент, названий на честь частини світу.
                                                                    (Америцій, Європій)
2.Назвіть відомі вам хімічні елементи, названі на честь країн.
                                    (Германій, Францій, Полоній, Рутеній, Галій)
3.Який хімічний елемент названий відповідно до назви острова?
                                    (Мідь(купрум, кіпридій)о.Кіпр)
4.Замінивши останню літеру в назві хімічного елемента, отримаєте назву гірської системи, що є кордоном між Європою і Азією.
                                                                      (Уран – Урал)
5.Замінивши першу літеру в назві хімічного елемента, отримаєте назву проливу між Європою і Азією.
                                                                      (Босфор – Фосфор)
6.В назву яких річок містяться назви хімічних елементів?
                           (Радон – Дон, Нільсборій – Ніл, Індій – Інд, Полоній – По)


Ведучий:  доки журі підводить остаточні підсумки конкурсу, пропоную вам наступне завдання – прослухайте вірш і скажіть кому поет присвятив цей твір:
                                                       ………..              (М.Ломоносову)
 Характер минералов, недра гор,
Механика, металлургия, оды,
Гидравлика – обдумыванье рек,
Рождение химической науки….
Встает великий русский человек –
Могучий разум, трудовые руки.
Склоняется над образцами руд,
Расплескивает сильные кислоты…
Работает!
Наука – это труд,
Единоборство, точные расчеты.
                                                  (М.Алигер)

Надається слово журі для підведення підсумків гри.



Немає коментарів:

Дописати коментар